Kierownik
Jednostki Samorządu Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3
Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2018.994 t.j.
z 2018.05.24)
Dyrektor Szkoły
Podstawowej*
Dane Podmiotu
wnoszącego petycje znajdują się poniżej oraz w załączonym pliku sygnowanym
kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia
5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
(Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o
petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) Data dostarczenia
zgodna z dyspozycją art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny
(Dz.U.2017.459 t.j. z 2017.03.02)
Premabuła Wniosku:
Jak wynika z
doniesień medialnych - od dwóch lat - sfery rządowe przywiązują dużą wagę do
zagadnień związanych z czystszym powietrzem, ograniczeniem smogu i działaniami
proekologicznymi.
Ad exemplum:
https://www.tvp.info/37546189/najciekawsze-materialy/program-czyste-powietrze/#!
Jak ważką sprawą
jest walka ze smogiem i stosowanie ekologicznych źródeł energii - mniej
szkodliwych dla środowiska - wynika z alarmujących statystyk oraz z planowanych
środków jakie Rząd planuje przeznaczyć na ten cel.
Z kolei niektóre
Gminy - w naszym mniemaniu - nie zawsze traktują przedmiotową tematykę z
należną atencją - jak wynika z odpowiedzi uzyskiwanych na nasze uprzednio
realizowane akcje wnioskowania - gros gmin nie posiada nawet projektów
założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe -
stosownie do dyspozycji art. 19 ust. Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r.
Prawo energetyczne (Dz.U.2017.220 t.j. z 2017.02.06)
W związku z
powyższym:
I) Wniosek - do
rozparzenia w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
§2) Na mocy art.
61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c oraz art. 6 ust. 1 pkt.
2 lit. b Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej
(Dz.U.2014.782 j.t.) - wnosimy o udzielnie informacji publicznej w przedmiocie
- gdzie w stronie Internetowej lub w BIP - Gmina opublikowała
informację o stosowanych środkach poprawy efektywności energetycznej - zgodnie
z obowiązkiem określonym w art. 6 ust. 3 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011
r. o efektywności energetycznej (Dz.U.2016.831 z dnia 2016.06.11)
W odpowiedzi
wystarczy podać odnośny adres URL
§3) Na mocy wyżej
powołanych przepisów, wnosimy o podanie adresów i nazw
Firm/Podmiotów, które w ciągu ostatnich 3 lat świadczyły dla gminy - na
zasadzie umów bilateralnych lub innych porozumień - usługi związane z
wdrażaniem środków poprawy efektywności energetycznej - w rozumieniu
art. 6 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej
(Dz.U.2016.831 z dnia 2016.06.11)
Wnioskodawcę
interesują w szczególności Podmioty świadczące w ww. okresie dla Gminy usługi w
przedmiocie wdrażania środków poprawy efektywności energetycznej w
obszarach związanych z wymianą oświetlenia na LED oraz wytwarzaniem prądu
elektrycznego z promieniowania słonecznego - Fotowoltaika.
§4) Na mocy art.
61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c oraz art. 6 ust. 1 pkt.
2 lit. b Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej
(Dz.U.2014.782 j.t.) - wnosimy o udzielnie informacji publicznej w przedmiocie:
- czy - na dzień
złożenia przedmiotowego wniosku - Gmina jest w posiadaniu aktualnych
badań jakości stosownego w budynkach szkolnych oświetlenia wewnętrznego
i zewnętrznego oświetlenia na terenie gminy - w odniesieniu do
obowiązujących w tym zakresie aktualnych Polskich Norm?
Zbliżone pytanie -
jednakże nie dotyczące szkół - zadawaliśmy już w 2017 r. - tym
razem interesuje nas w szczególności - jakość oświetlenia w budynkach szkolnych
oraz zmiany w kontekście jakości oświetlenia zewnętrznego w gminach - jaki
nastąpiły od czasu naszego poprzedniego wniosku.
Jeżeli Gmina - jako
organ prowadzący i nadzorczy Szkół - nie posiada takich danych - wnosimy o
wykonanie rekonesansu w tym przedmiocie - jako że sprawa oświetlenia w szkołach
wydaje się szczególnie istotna.
W rozumieniu
Wnioskodawcy odnośne Normy w tym zakresie to inter alia:
PN-EN 12464-1:2012
- Światło i oświetlenie -- Oświetlenie miejsc pracy -- Część 1: Miejsca pracy
we wnętrzach;
PN-EN 13201-2:2007
- Oświetlenie dróg -- Część 2: Wymagania oświetleniowe;
PN-EN 13201-4:2007
- Oświetlenie dróg -- Część 4: Metody pomiarów parametrów oświetlenia;
PN-EN
13201-4:2016-03, etc
i ich następne,
aktualne wersje.
Osnowa wniosku z
§4:
W raporcie NIK - o
sygnaturze: LZG.430.004.2016 Nr ewid. 175/2016/P/16/099/LZG - dostępnego w
sieci Internet - na stronach www.nik.gov.pl - opracowanego na podstawie
kontroli przeprowadzonej w szkołach w 2014 r. - możemy czytać m.in:
“(…) Zdrowe
i bezpieczne środowisko fizyczne szkoły powinno spełniać co najmniej
dwa warunki,
(…)
2) chronić uczniów
przed różnego rodzaju chorobami, urazami oraz zaburzeniami w funkcjonowaniu
organizmu
(bezpieczny teren, odpowiednie meble i oświetlenie), a w razie
potrzeby zapewnić
możliwość
uzyskania pierwszej pomocy. (…)”
II) Petycja
Odrębna - do rozpatrzenia w trybie ustawy o petycjach.
Treść
petycji:
§5) Na mocy art.
63 Konstytucji RP w związku z art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r.
o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w związku z art. 241 Kodeksu
postępowania administracyjnego (Dz.U.2017.1257 t.j. z 2017.06.27), wnosimy
petycję do Kierownika JST o przeprowadzenie analizy i rozważnie
instalacji na budynkach użytkowanych przez Urząd - testowo lub docelowo -
systemów fotowoltaicznych polegających na przetwarzaniu z promieniowania
światła słonecznego i przekształceniu jej w energię elektryczną.
Rzeczone plany
mogą również polegać na inspirowaniu i koordynacji działań mieszkańców gminy w
tym zakresie, koordynacją programów ewentualnego dofinansowania, etc
W niektórych
gminach intensywne działania tego typu już mają miejsce - dla przykładu:
Gmina Łapy:
http://www.lapy.pl/index.php?wiad=2771
Gmina Werbkowice:
http://werbkowice.pl/aktualnosci/kolektory-sloneczne
W mniemaniu
Podmiotu wnoszącego Petycję - działanie tego typu modelowo pozwala wypełniać
obowiązek ustawowy wynikający z Art. 6 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
efektywności energetycznej (Dz.U.2016.831 z dnia 2016.06.11) - a z odpowiedzi
uzyskiwanych na nasze wnioski przy okazji innych petycji/wniosków - wynika że
gros Gmin - uważa ten przepis za martwy.
§6) Na mocy art.
63 Konstytucji RP w związku z art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r.
o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w związku z art. 241 Kodeksu
postępowania administracyjnego wnosimy - o przekazanie poniższego
tekstu/petycji do wszystkich podległych publicznych szkół podstawowych (również
tzw. Zespołów Szkół).
W odpowiedzi na
przedmiotową petycję - prosimy o kilkuzdaniowe - na zwrotny adres
email: efektywnosc-kompleksowa@samorzad.pl — krótkie poinformowanie
podmiotu wnoszącego petycję o wnioskach wynikających z przeprowadzonej analizy
oraz o ewentualnych planach Jednostki w tym obszarze.
Zastrzegamy
możliwość opublikowania wybranych odpowiedzi oraz rankingów na naszym portalu
www.gmina.pl
Osnowa Petycji:
Wnosimy o
przekaznie poniższej petycji i wniosku do podległych szkół - zamiast dostarczać
go per capita do Organu Szkoły - gdyż - w mniemaniu Wnioskodawcy - Gros
Szkół w dalszym ciągu nie posiada sprzężonych elektronicznych dzienników
korespondencyjnych ze skrzynkami poczty elektronicznej a co za tym idzie nie
zawsze można skorzystać z prawa rozumieniu art. 16 ust. 1 Ustawy o
informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
(konwencjonalna skrzynka poczty elektronicznej).
Jeżeli w
nielicznych Urzędach - “polskie czcionki” w naszym wniosku nie wyświetlają się
właściwie - może to wynikać z niedostosowania systemów Gminy do wymogów
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie
Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych
i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla
systemów teleinformatycznych (Dz.U.2017.2247 t.j. z 2017.12.05) - można wtedy
skorzystać z załączonego pliku word - z tożsamą treścią.
—————— Część
Petycji dotycząca Dyrektora Szkoły do przekazania do właściwych miejscowo
Szkół:
Szanowna
Pani
Szanowny Pan
Dyrektor Szkoły
Podstawowej/Zespołu Szkół, etc
Dane Podmiotu
wnoszącego petycje znajdują się poniżej oraz - w załączonym pliku sygnowanym
kwalifikowanym podpisem elektronicznym stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5
września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej
(Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o
petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) Data dostarczenia
zgodna z dyspozycją art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (Dz. U. 2014.121
j.t.).
Premabuła Wniosku:
Jak wynika z
doniesień medialnych - od dwóch lat - sfery rządowe przywiązują dużą wagę do
zagadnień związanych z czystszym powietrzem, ograniczeniem smogu i działaniami
proekologicznymi.
Ad exemplum:
https://www.tvp.info/37546189/najciekawsze-materialy/program-czyste-powietrze/#!
Jak ważką sprawą
jest walka ze smogiem i stosowanie ekologicznych źródeł energii - mniej
szkodliwych dla środowiska - wynika z alarmujących statystyk oraz z planowanych
środków jakie Rząd planuje przeznaczyć na ten cel.
Z kolei niektóre
Jednostki Samorządu Terytorialnego - w naszym mniemaniu - nie zawsze
traktują przedmiotową tematykę z należną atencją - jak wynika z odpowiedzi
uzyskiwanych na nasze uprzednio realizowane akcje wnioskowania - gros gmin nie
posiada nawet projektów założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię
elektryczną i paliwa gazowe - stosownie do dyspozycji art. 19 ust. Ustawy
z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2017.220 t.j. z
2017.02.06)
Może zatem szkoły
- zrealizują modelowo obowiązek wynikający z Art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 15
kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz.U.2016.831 z dnia
2016.06.11).
W związku z powyższym,
wnosimy:
I) Wniosek
- w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
§1) Na mocy art.
61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c oraz art. 6 ust. 1 pkt.
2 lit. b Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2014.782
j.t.) - wnosimy o udzielnie informacji publicznej w przedmiocie - gdzie
w stronie Internetowej lub w BIP - Dyrektor Szkoły opublikował informację o
stosowanych środkach poprawy efektywności energetycznej - zgodnie z obowiązkiem
określonym w art. 6 ust. 3 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o
efektywności energetycznej (Dz.U.2016.831 z dnia 2016.06.11)
W odpowiedzi
wystarczy podać odnośny podać adres URL
§2) Czy -
na dzień złożenia przedmiotowego wniosku - Dyrektor Szkoły jest w
posiadaniu aktualnych badań jakości stosownego w budynkach szkolnych
oświetlenia wewnętrznego - w odniesieniu do obowiązujących w tym
zakresie aktualnych Polskich Norm?
W mniemaniu
wnioskodawcy jedną z takich norm jest : PN-EN-12464-1 -
ad exemplum: natężenie oświetlenia - na płaszczyźnie roboczej (0,85 m) powinno
wynosić min. 300 lx, etc
Jeżeli Dyrektor
Szkoły - nie posiada takich danych - wnosimy o wykonanie rekonesansu w tym
przedmiocie - jako że sprawa jakości oświetlenia w szkołach wydaje się
szczególnie istotna - choćby w kontekście corocznych wydatków publicznych
przeznaczanych na leczenie wad wzroku. Wg rożnych źródeł - wadę wzroku posiada
od 35 do 46 % uczniów szkół publicznych.
II) Petycja
Odrębna - w trybie ustawy o petycjach
Treść
petycji:
§3) Na mocy art.
63 Konstytucji RP w związku z art 2 pkt 1, 2 i 3 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r.
o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) w związku z art. 241 Kodeksu
postępowania administracyjnego (Dz.U.2017.1257 t.j. z 2017.06.27), wnosimy
petycję do Dyrektora Szkoły o przeprowadzenie analizy i rozważnie instalacji na
dachu budynku Szkoły (ad hoc lub przy okazji kolejnego remontu ) -
testowo lub docelowo - systemów fotowoltaicznych polegających na przetwarzaniu
z promieniowania światła słonecznego i przekształceniu jej w energię
elektryczną.
Działanie tego
typu - w naszym mniemaniu idealnie wpisuje się w obowiązek określony w art. 6
Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej
(Dz.U.2016.831 z dnia 2016.06.11)
Osnowa
Petycji:
Tego typu
działanie - w mniemaniu Wnioskodawcy - może być nie tylko efektywnym sposobem
na zrealizowanie przez Dyrektora Szkoły - obowiązku wynikającego z wdrażania co
najmniej jednego środka poprawy efektywności energetycznej - ale również może
być ciekawym - empirycznym - sposobem na poznanie tej ciekawej tematyki przez
uczniów szkoły.
Pytając kilka lat
temu o koszty eksploatacji szkolnych kotłowni - uzyskiwaliśmy informacje o
szokująco wysokich wydatkach na ten cel, zatem choćby w minimalnym stopniu warto
byłoby ograniczyć środki podatników wydatkowane w tym obszarze.
W odpowiedzi na
przedmiotową petycję - prosimy o kilkuzdaniowe, krótkie poinformowanie podmiotu
wnoszącego petycję o wnioskach wynikających z przeprowadzonej analizy oraz o
ewentualnych planach Jednostki w tym obszarze.
Zastrzegamy
możliwość opublikowania wybranych odpowiedzi oraz ewentualnych rankingów -
najlepiej dbających o ochronę środowiska szkół - na naszym portalu
www.gmina.pl
W mniemaniu
Wnioskodawcy, w krajach najbardziej rozwiniętych - kładzie się olbrzymi nacisk
na edukację Uczniów w obszarze odnawialnych źródeł energii - na lekcjach
związanych z ochroną środowiska - Uczniowie mają okazję empirycznie poznać
działanie ogniw fotowoltaicznych, a specjalistyczne oprogramowanie stosowane
w tym zakresie do prezentacji - wspomaga uzyskiwać informacje o możliwościach,
wadach i efektach stosowania tego typu źródeł energii.
Fakultatywnie -
jeśli szkoła jest zainteresowana bezpłatnym przetestowaniem -
przez 30 dni - inteligentnego, światowej klasy oprogramowania - w
wersji edukacyjnej - do modelowania działania ogniw fotowoltaicznych -
wnosimy aby do udzielonej na petycję odpowiedzi dodać zdanie:
“Szkoła jest
zainteresowana bezpłatnym przetestowaniem - przez 30 dni -
inteligentnego oprogramowania - w wersji edukacyjnej - do projektowania
systemów fotowoltaicznych PV*SOL® - Valentin Software”
W rzeczonej
sprawie można również porozmawiać telefonicznie ze specjalistą: tel.
607-773-377
Prosimy o
niewykonywanie pod wyżej wzmiankowany numer - telefonów dot. merytoryki
wniosku.
Notabene pozwalamy
sobie przypomnieć, że podjęcie jakichkolwiek działań przez Dyrektora powinno
być poprzedzone analizą stanu faktycznego (innych petycji tego typu) oraz
dokumentacji, tak aby wszystkie ewentualne czynności były prowadzone z
zachowaniem zasad uczciwej konkurencji oraz postępowania lege artis.
§3a) Wnosimy o
zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku na adres:
efektywnosc-kompleksowa@samorzad.pl
§4) Wnosimy, aby
odpowiedź udzielona w trybie Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach
(Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05), znajdowała się w treści zwrotnej wiadomości
e-mail, wysłanej pod adres e-mail: efektywnosc-kompleksowa@samorzad.pl
Ponownie
podkreślamy, że w naszej ocenie sprawa dotyczy istotnych elementów związanych
ochroną środowiska i w konsekwencji z polepszaniem jakości życia i komfortu
Mieszkańców/Uczniów.
Na mocy przepisów
Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji
elektronicznej (Dz.U.2016.1579 dnia 2016.09.29) do niniejszego wniosku został
dołączony plik podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym identyfikujący
nadawcę (Współwnioskodawcę) lub współtwórcę niniejszego wniosku, którego
Tożsamość ujawniona poniżej oraz w załączonym pliku.
Podmiot Składający
Petycję:
Osoba Prawna
Szulc-Efekt
sp. z o.o.
ul. Poligonowa 1
04-051 Warszawa
KRS: 0000059459
www.gmina.pl
www.samorzad.pl
Kapitał Zakładowy:
222 000,00 pln
Dodatkowe
informacje:
Stosownie do art.
4 ust. 2 pkt. 1 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05)
osobą reprezentująca Podmiot wnoszący petycję jest Prezes Zarządu Adam
Szulc.
Stosownie do art.
4 ust. 2 pkt. 5 ww. Ustawy petycja niniejsza została złożona za pomocą
środków komunikacji elektronicznej, a wskazanym zwrotnym adresem poczty
elektronicznej jest: efektywnosc-kompleksowa@samorzad.pl
Komentarz do
Wniosku:
Pomimo, iż w
rzeczonym wniosku powołujemy się na art. 241 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2016.23 t.j. z dnia 2016.01.07) -
w naszym mniemaniu niniejszy przedmiotowy wniosek/wnioski -
nie powinny być rozpatrywane w trybie KPA.
W głównej mierze -
przedmiotowy wniosek powinien być procedowany w trybie Ustawy o petycjach
(Dz.U.2014.1195 z dnia 2014.09.05) lub odpowiednio Ustawy o dostępie do
informacji publicznej (wynika to zazwyczaj z jego treści i powołanych podstaw
prawnych). Zatem - wg. Wnioskodawcy niniejszy wniosek może być jedynie
fakultatywnie rozpatrywany - jako optymalizacyjny w związku z art. 241 KPA.
W naszych
wnioskach często powołujemy sie na wzmiankowany art. 241 KPA - scilicet:
"Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia
organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania
nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.” - w
sensie możliwości otwarcia procedury sanacyjnej.
Każdy Podmiot
mający styczność z Urzędem - ma prawo i obowiązek - usprawniać struktury
administracji samorządowej.
Decydenci mogą
również dokonać własnej interpretacji - zgodnie z brzmieniem art. 222
KPA.
Nazwa Wnioskodawca
- jest dla uproszczenia stosowna jako synonim nazwy “Podmiot Wnoszący Petycję”
- w rozumieniu art. 4 ust. 4 Ustawy o petycjach (Dz.U.2014.1195 z dnia
2014.09.05)
Pozwalamy sobie
również przypomnieć, że ipso iure art. 2 ust. 2 Ustawy o dostępie do
informacji publicznej “ (…) Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej
nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego.
Wnioskodawca
- pro forma podpisał - niniejszy wniosek - bezpiecznym
kwalifikowanym podpisem elektronicznym (w załączeniu stosowne pliki) -
choć według aktualnego orzecznictwa brak podpisu elektronicznego nie powoduje
bezprzedmiotowości wniosku, stosownie do orzeczenia: Naczelnego Sądu Administracyjnego
w Warszawie I OSK 1277/08. Podkreślamy jednocześnie, iż przedmiotowy
wniosek traktujemy jako próbę usprawnienia organizacji działania Jednostek
Administracji Publicznej - w celu lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Do wniosku dołączono plik podpisany bezpiecznym kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, zawiera on taką samą treść, jak ta która znajduje się w
niniejszej wiadomości e-mail. Weryfikacja podpisu i odczytanie pliku
wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opłat, można uzyskać na
stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawą, świadczących usługi
certyfikacyjne.
Celem naszych
wniosków jest - sensu largo - usprawnienie, naprawa - na miarę istniejących
możliwości - funkcjonowania struktur Administracji Publicznej - głownie w
Gminach/Miastach - gdzie jak wynika z naszych wniosków - stan faktyczny
wymaga wszczęcia procedur sanacyjnych.
W Jednostkach
Pionu Administracji Rządowej - stan faktyczny jest o wiele lepszy.
Zwracamy uwagę, że
Ustawodawca do tego stopnia stara się - poszerzyć spektrum możliwości
porównywania cen i wyboru różnych opcji rynkowych oraz przeciwdziałać korupcji
w Administracji Publicznej - że nakazał w §6 ust. 2 pkt. 2 załącznika nr 1 do
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji
kancelaryjnej, (…) (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) - archiwizowanie,
również wszystkich niezamówionych ofert, a co dopiero petycji i wniosków
optymalizacyjnych. Cieszy nas ten fakt niemiernie, przyczyni się z pewnością do
większej rozwagi w wydatkowaniu środków publicznych.
Duża ilość
powoływanych przepisów prawa w przedmiotowym wniosku, wiąże się z tym, że
chcemy uniknąć wyjaśniania intencji i podstaw prawnych w rozmowach
telefonicznych - co rzadko, ale jednak, ciągle ma miejsce w przypadku
nielicznych JST.
Jeżeli JST nie
zgada się z powołanymi przepisami prawa, prosimy aby zastosowano podstawy
prawne akceptowane przez JST.
Dobro Petenta i
jawność życia publicznego jest naszym nadrzędnym celem, dlatego staramy się
również upowszechniać zapisy Ustawowe dotyczące Wnioskowania. Kwestie te
Ustawodawca podkreślił i uregulował w art. 63 Konstytucji RP: "Każdy ma
prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub
innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i
instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z
zakresu administracji publicznej." oraz w art. 54 ust. 1 Konstytucji RP
"Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania
i rozpowszechniania informacji."
Pamiętajmy również
o przepisach zawartych inter alia: w art. 225 KPA: "§ 1. Nikt nie
może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi
lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach
skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych. § 2.
Organy państwowe, organy jednostek samorządu terytorialnego i inne organy
samorządowe oraz organy organizacji społecznych są obowiązane przeciwdziałać
hamowaniu krytyki i innym działaniom ograniczającym prawo do składania skarg i
wniosków lub dostarczania informacji - do publikacji - o znamionach skargi lub
wniosku."
Eksperci NIK
piszą: "Niewielka liczba składanych wniosków o udzielenie informacji
publicznej, liczba skarg złożonych do WSA, jak również liczba pozwów złożonych
do sądów rejonowych, świadczyć może o braku zainteresowania w egzekwowaniu
powszechnego prawa do informacji publicznej. Z drugiej strony, realizację tego
prawa utrudniają podmioty zobowiązane do pełnej przejrzystości swojego
działania, poprzez nieudostępnianie wymaganej informacji publicznej"
[Protokół pokontrolny dostępny w sieci Internet: LBY-4101-09/2010]. Mamy
nadzieję, zmienić powyższą ocenę, być może nasz wniosek choć w niewielkim
stopniu – przyczyni się do zwiększenia tych wskaźników.
Oczywiście -
wszelkie ewentualne postępowania - ogłoszone przez Jednostkę Administracji
Publicznej - będące następstwem niniejszego wniosku - należy przeprowadzić
zgodnie z rygorystycznymi zasadami wydatkowania środków publicznych - z
uwzględnieniem stosowania zasad uczciwej konkurencji, przejrzystości i
transparentności - zatem w pełni lege artis.
Ponownie
sygnalizujemy, że do wniosku dołączono plik podpisany bezpiecznym
kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Weryfikacja podpisu i odczytanie
pliku wymaga posiadania oprogramowania, które bez ponoszenia opłat, można
uzyskać na stronach WWW podmiotów - zgodnie z ustawą, świadczących usługi
certyfikacyjne.