W tym roku szkolnym po raz pierwszy
uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2, stali się na chwilę studentami Politechniki
Rzeszowskiej. Stało się to za sprawą wygranych kwalifikacji do projektu
edukacyjnego, który jest prowadzony przez rzeszowską uczelnię pod nazwą
"Politechnika Młodych Odkrywców".
Celem projektu jest rozwój kompetencji
poprzez popularyzację nauki i stymulowanie chęci poznawania i rozwijania wiedzy
technicznej w niekonwencjonalny sposób wśród dzieci i młodzieży w wieku
12-15 lat, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu woj.
podkarpackiego.
Politechnika zaoferowała zajęcia w trzech
typach zajęć:
· Szkoła Młodych Informatyków
· Szkoła Młodych Chemików
· Szkoła Młodych Fizyków i Matematyków
O projekcie dowiedzieliśmy się przy
okazji udziału w cyklu pokazów z fizyki, które politechnika corocznie
organizuje od ponad 20 lat, a na które od kilku lat jeździmy systematycznie. W
maju 2018 r., przy okazji pokazów, ogłoszono rozpoczęcie rekrutacji do projektu.
Skoro tematem zajął się nauczyciel fizyki, to rzecz jasna, uczniów zgłoszono do
projektu, który obejmował „Szkołę Młodych Fizyków”.
Udział w projekcie polega na
uczestnictwie w 4 cyklach zajęć. Jeden cykl zajęć to udział w jednodniowych
zajęciach, w trakcie których uczniowie uczestniczyli w seriach doświadczeń i pokazów
obejmujących wybrany dział fizyki. Każde zajęcia kończyły się wykładem
matematycznym obejmującym m. in. logikę i teorię gier. Po takich zajęciach
uczestnicy wiedzą m. in. jak wytworzyć tornado, wbić bananem gwoździa
w deskę czy schować się w bańce mydlanej. To są tylko niektóre tematy
doświadczeń, które przeprowadzili nasi uczniowie.
Czwarty wyjazd to zajęcia warsztatowe,
które są realizowane poza politechniką, w pracowni politechnicznej o
nazwie „Eksperymentarium 3Z”. Jest to przeciekawe miejsce na edukacyjnej
mapie Rzeszowa. Jest to jedyna w Polsce pracownia, która jest połączeniem szkolnej
pracowni do zajęć praktycznych, jakie funkcjonowały w szkołach w latach
70-tych, z pracownią modelarską oraz interaktywnym muzeum techniki. W tej
pracowni uczestnicy projektu realizują temat praktyczny i samodzielnie
majsterkują i budują urządzenia techniczne.
W tym roku szkolnym zgłosiliśmy uczniów
do projektu z obydwóch golcowskich szkół, w sumie 15 osób. W kolejnym roku
realizacji stał się tak popularny, że do udziału zgłosiło się prawie czterokrotnie
więcej chętnych niż w roku ubiegłym. Pomimo dużej konkurencji, do projektu
zakwalifikowało się 6 naszych uczniów, po troje z każdej szkoły. Są to
uczniowie ze średnią ocen z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych powyżej
4,7.
Z SP2:
Paweł Kobiałka kl. 8
Amelia Kudła kl. 7
Natalka Dytko kl. 7, którą zastąpiła
później Małgośka Wacek z kl. 8
Dzięki uczestnictwu w pokazach naukowych
i ciekawych zajęciach warsztatowych z zakresu nauk ścisłych,
uczniowie będą m.in. inspirowani do twórczego myślenia i rozwijania
zainteresowań i pasji. Będą również mieli możliwość poznania procesu tworzenia
innowacyjnych rozwiązań technicznych oraz pokazania swoich umiejętności
i zaangażowania, budując przy tym poczucie własnej wartości i chęci
samodoskonalenia.
Pierwsze zajęcia mamy już za sobą. Na następne uczniowie wybierają się
23 listopada. Zajęcia z fizyki na politechnice stały się bardzo interesujące.
Stało się tak za sprawą tematyki oraz wyposażenia jakim dysponuje wyższa
uczelnia. Nie bez znaczenia jest też miejsce i ludzie prowadzący zajęcia. Zajęcia
prowadzą pracownicy naukowi, a połączenie wiadomości podręcznikowych z
efektownymi doświadczeniami wzbudziło takie zainteresowanie, że uczestnicy nie
zauważyli jak minęło 6 godzin.