Ze szkoły podstawowej na politechnikę - Szkoła Podstawowa nr 2 w Golcowej - nowy projekt

Przejdź do treści

Menu główne:

aktualności

Ze szkoły podstawowej na politechnikę

     W tym roku szkolnym po raz pierwszy uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2, stali się na chwilę studentami Politechniki Rzeszowskiej. Stało się to za sprawą wygranych kwalifikacji do projektu edukacyjnego, który jest prowadzony przez rzeszowską uczelnię pod nazwą "Politechnika Młodych Odkrywców".
Celem projektu jest rozwój kompetencji poprzez popularyzację nauki i stymulowanie chęci poznawania i rozwijania wiedzy technicznej w niekonwencjonalny sposób wśród dzieci i młodzieży w wieku 12-15 lat, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z terenu woj. podkarpackiego.
Politechnika zaoferowała zajęcia w trzech typach zajęć:
· Szkoła Młodych Informatyków
· Szkoła Młodych Chemików
· Szkoła Młodych Fizyków i Matematyków
     O projekcie dowiedzieliśmy się przy okazji udziału w cyklu pokazów z fizyki, które politechnika corocznie organizuje od ponad 20 lat, a na które od kilku lat jeździmy systematycznie. W maju 2018 r., przy okazji pokazów, ogłoszono rozpoczęcie rekrutacji do projektu. Skoro tematem zajął się nauczyciel fizyki, to rzecz jasna, uczniów zgłoszono do projektu, który obejmował „Szkołę Młodych Fizyków”.
     Udział w projekcie polega na uczestnictwie w 4 cyklach zajęć. Jeden cykl zajęć to udział w jednodniowych zajęciach, w trakcie których uczniowie uczestniczyli w seriach doświadczeń i pokazów obejmujących wybrany dział fizyki. Każde zajęcia kończyły się wykładem matematycznym obejmującym m. in. logikę i teorię gier. Po takich zajęciach uczestnicy wiedzą m. in. jak wytworzyć tornado, wbić bananem gwoździa w deskę czy schować się w bańce mydlanej. To są tylko niektóre tematy doświadczeń, które przeprowadzili nasi uczniowie.
     Czwarty wyjazd to zajęcia warsztatowe, które są realizowane poza politechniką, w pracowni politechnicznej o nazwie „Eksperymentarium 3Z”. Jest to przeciekawe miejsce na edukacyjnej mapie Rzeszowa. Jest to jedyna w Polsce pracownia, która jest połączeniem szkolnej pracowni do zajęć praktycznych, jakie funkcjonowały w szkołach w latach 70-tych, z pracownią modelarską oraz interaktywnym muzeum techniki. W tej pracowni uczestnicy projektu realizują temat praktyczny i samodzielnie majsterkują i budują urządzenia techniczne.
     W tym roku szkolnym zgłosiliśmy uczniów do projektu z obydwóch golcowskich szkół, w sumie 15 osób. W kolejnym roku realizacji stał się tak popularny, że do udziału zgłosiło się prawie czterokrotnie więcej chętnych niż w roku ubiegłym. Pomimo dużej konkurencji, do projektu zakwalifikowało się 6 naszych uczniów, po troje z każdej szkoły. Są to uczniowie ze średnią ocen z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych powyżej 4,7.
     Z SP2:
Paweł Kobiałka kl. 8
Amelia Kudła kl. 7
Natalka Dytko kl. 7, którą zastąpiła później  Małgośka Wacek z kl. 8
     Dzięki uczestnictwu w pokazach naukowych i ciekawych zajęciach warsztatowych z zakresu nauk ścisłych, uczniowie będą m.in. inspirowani do twórczego myślenia i rozwijania zainteresowań i pasji. Będą również mieli możliwość poznania procesu tworzenia innowacyjnych rozwiązań technicznych oraz pokazania swoich umiejętności i zaangażowania, budując przy tym poczucie własnej wartości i chęci samodoskonalenia.
     Pierwsze zajęcia mamy już za sobą. Na następne uczniowie wybierają się 23 listopada. Zajęcia z fizyki na politechnice stały się bardzo interesujące. Stało się tak za sprawą tematyki oraz wyposażenia jakim dysponuje wyższa uczelnia. Nie bez znaczenia jest też miejsce i ludzie prowadzący zajęcia. Zajęcia prowadzą pracownicy naukowi, a połączenie wiadomości podręcznikowych z efektownymi doświadczeniami wzbudziło takie zainteresowanie, że uczestnicy nie zauważyli jak minęło 6 godzin.
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego